CAPITOLUL 5. REFERINȚA
SINCRONICĂ
[p. 71]
5.2. Ceramica arealelor
periferice
Prin areale periferice înțelegem aici teritoriile
exterioare Imperiului Roman, care învecinează Muntenia și care pot face
obiectul unei referințe culturale. Pentru a avea o ordine a expunerii, voi
începe cu Moldova.
5.2.1. Botoșana
Dintre loturile moldovene, cel mai reprezentativ este cel
de la Botoșana[5],
cu un total de 37 recipiente, din care 23 întregi. Materialul ceramic este
împărțit, ca și restul inventarul arheologic, în două etape de locuire, prima
datată, larg, de la jumătatea sec. V la jumătatea sec. VI, iar a doua etapă
în secolul următor. Primei etape aparțin 21 de vase, din care 5 lucrate la
roată, iar restul de 16 celei de a două etape, din care, probabil, unul
singur este realizat pe roata olarului. Clasificarea morfologică rezultată din
analiză (Anexe, p. 143-145) este
deosebit de fragmentată, rezultat cred al diversității morfologice. Acest
fapt a făcut ca Botoșana să figureze, în tabelele de analogie relativă, cu nu
mai puțin de 22 grupe și subgrupe. Să vedem, în continuare, rezultatele analogiei relativei:
- la poziția
160, grupa Bts 7a (ambele specii
tehnologice) se găsește într-un complex analogic cu o grupă din Polonia (1d),
două grupe regionale din Câmpia Română (14a cu care este identică - și 2b) și
cu două grupe de la Ciurel (una mixtă, una arhaică); de remarcat că gr. CR 14a este una dintre cele mai
reprezentative (mai ales la Ciurel, dar și la Budureasca și în toate siturile
de la Dulceanca);
- la poziția 173, grupa Bts 9 (ceramică lucrată cu mâna) este
analoagă unei grupe de la Garvăn-Popina (Bulgaria, jumătatea sec. VII);
- la poziția 228, grupa Bts 4c este analoagă grupei Soldat
Ghivan 4d; ambele grupe sunt realizate pe roată;
- la poziția 306, grupa Bts 11 (roată lentă) este analoagă
vaselor realizate la roată în așezarea Bratei 2, nivelul b (început de sec.
VII);
- la poziția 393, grupa Bts 1 (ceramică lucrată cu mâna) este
analoagă unei grupe regionale slave (CSV 14a, cu reprezentare medie în
Slovacia, la Rașcov în vecinătatea bucovineană, în Ucraina și în stepele
nomazilor) și grupa Penkovka 3; de remarcat diferența, între grupa de la
Botoșana și grupele slave, semnalată pe coloana SU (diferența unghiurilor marginii), mai mare la Botoșana, ceea ce
poate face diferența între ceramica slavă și cea de tradiție romană, în această
perioadă; în ciuda acestei diferențe, grupa 1 de la Botoșana are trăsăturile
unui grup bine constituit de vase din lumea slavă, nu are analogii în restul
bazinului carpatic, deci poate fi considerată un produs cultural slav; este
interesant de relevat, de altfel, că din cele 4 exemplare de la grupa 1, 3
aparțin celei de a doua etape (deși inferioare numeric, pe ansamblu), adică în
cea în care autorul săpăturii consideră că în așezare își face loc un factor
cultural slav;
- poziția 502 aduce o altă
întâlnire bucovineană: grupa Bts 2a
și grupa 18 de la Rașcov, ambele ceramică lucrată cu mâna;
- poziția 518, grupa Bts 3b (ceramică lucrată cu mâna) este
analoagă grupei regionale slave CSV
11b (cu unic reprezentant în grupa Penkovka 7); analogia cu grupa Oltenia 11
este îndepărtată;
- poziția 789, grupa Bts 6 (mixtă) este analoagă grupei
Ciurel 3a (o piesă, ceramică lucrată cu mâna);
[p. 72]
- grupa Bts 4c revine (poz. 841), repetând analogia cu
Soldat Ghivan, la care adaugă, cu o binevenită completare, grupele
Chilia-Militari 3 și Mogoșani 6 (toate ceramică lucrată la roată, inclusiv
Botoșana);
- la poziția 906, grupa Bts 7b (ceramică lucrată cu mâna) este
analoagă grupei slave CSV 4a (care
conține 3 exemplare din Ucraina și un exemplar de la Rașcov); piesa de la
Botoșana este creditată a aparține nivelului prim de locuire; dacă atestăm
această analogie ca fiind un produs real al lumii slave (prezența foarte
subțire a grupei nu permite însă nici un fel de atestare clară) atunci trebuie
să admitem că influența slavă s-a extins asupra nordului Moldovei înainte de
jumătatea sec. VI (ceea ce, de fapt, nu este exclus);
- la poziția 1050, grupa Bts 5b (ceramică lucrată la roată) este
analoagă grupei Mogoșani 1b;
- la poziția 1059, grupa Bts 11 (ceramică lucrată la roată)
revine (v. supra) cu analogia (destul de depărtată) a grupei Noșlac 3b
(ceramică lucrată cu mâna), despre care știm deja că are bune analogii în lumea
romană.
Aici se încheie seria analogiilor, cu concluzii, cred,
foarte interesante: rata de integrare este de 45,5% (10 din 22), ceea ce poate
fi considerat mult pentru un sit din afara zonei cercetate. Poziția geografică
este totuși favorizată, existând între loturile de referință două obiective din
vecinătate, respectiv Codân și Rașcov. Interesant este că deși loturile de
referință au același ordin de mărime, iar distanța până la cele două situri din
nordul Bucovinei este cam aceeași, analogiile relative nu au consemnat analogii
decât pe direcția Rașcov (de 3 ori; Codânul lipsește din lista de mai sus).
Anticipând rezultatele unei cercetări care nu a fost deocamdată expusă, să
spunem că integrarea sitului de la Rașcov în lumea slavă este substanțial mai
ridicată decât a așezării de la Codân. Aceste două serii de fapte, legate,
conduc la concluzia că și Botoșana este conectată la lumea slavă, cel puțin în
parte. Să vedem cum se grupează analogiile:
- 5 din 10 analogii
adresează fie grupe de factură romană sau influență romană (Chilia-Militari,
Mogoșani în două cazuri), fie grupe din Muntenia secolului al VI-lea, realizate
măcar parțial cu roata, fie grupe din Transilvania care au dovedite legături cu lumea romană (într-o enumerare parțială,
Bratei este legat de grupe de la Iatrus, iar ceramica arhaică de la Noșlac este
legată de ceramica romană provincială de la Soporu de Câmpie); demn de remarcat
este că toate grupele de la Botoșana care
au astfel de legături sunt realizate fie exclusiv, fie măcar parțial cu roata
olarului;
- 4 din 10 analogii
adresează grupe de certă apartenență la lumea slavă (am eliminat cazul grupei Bts 7a cu Polonia 1d, acesta fiind un
produs rătăcit, de factură originar romanică), între care revin frecvent
termenii Rașcov (de 3 ori; numai grupe bine corelate lumii slave), Ucraina (de
două ori), Penkovka (de două ori) și Slovacia (o dată); geografic aceste
analogii au o înclinație răsăriteană bine conturată; toate grupele din această categorie, de la Botoșana, sunt realizate
prin modelarea manuală;
- 1 caz din 10 vine să
completeze imaginea istorică: o grupă a optat pentru o analogie solo
Garvăn-Popina (Bulgaria, mijlocul secolului al VII-lea).
Mai clar de atât nu se poate! Ceramica lucrată la roată
este de tradiție nu numai tehnologică, dar și morfologică romană (iată deci
că problema romanizării Moldovei de Nord nu există, cel puțin nu când discutăm
ceramică). Ceramica lucrată cu mâna pare, din contră, în captivitate slavă;
spun pare fiindcă mai mult de jumătate din materialul analizat nu a relevat
nici o analogie, deci nu furnizează nici o informație (augumentarea bazei de
date cu situri moldovene ar clarifica misterele). Grupele lucrate cu mâna care
au găsit analogii - au certe asemănări în lumea slavă. Ce se întâmplă, deci?
Situația merită discutată, în primul rând fiindcă este nesperat de clară, în al
doilea rând fiindcă am putea să o mai întâlnim. Drept este că, de aici, lucrăm
doar cu ipoteze, care să explice cât de cât mulțumitor starea de fapt
constatată. Sunt doar două ipoteze: fie ne aflăm în prezența unei populații
mixte (în așezare, fiindcă în zonă oricum răspunsul este afirmativ), eventual
chiar cu familii mixte, fie așezarea este mai mult sau mai puțin curat slavă,
dar beneficiază de serviciile unor meșteri olari, care produc olăria de
tradiție romană. A doua variantă pare să facă mai mult sens, fiindcă femeile
(provenite, teoretic, din populația locală) nu au calificare de a produce
ceramica la roată, iar dacă totuși ar fi fost acolo, ar fi trebuit să se
trădeze prin forme tradiționale (dacice cu un termen generic, respectiv costobocice,
sau chiar de origine romană), ceea ce nu se întâmplă decât în cazul unei
singure grupe, mixte tehnologic.
[p. 73]
Nu știu dacă ipoteza formulată este cea corectă, dar, în
actualul stadiu al informării, este singura care corespunde realităților de pe
teren. Desigur, multe alte argumente arheologice se pot aduce, iar o ipoteză
bazată strict pe morfologia ceramică nu este în sine suficientă. Prezența în
așezare a unor fibule de tip romanic ar putea indica contrariul (deși acestea
spun mai mult despre originea meșterului, decât despre originea purtătorului).
Existența unui mic vas [lucrat cu mâna!], cu inscripții (posibil
paleocreștine), foarte asemănător cu un exemplar de la Dulceanca ar putea fi
o a doua problemă. Prezența armelor în așezare ar putea spune ceva despre
profilul ocupațional al locuitorilor, ș.a.m.d. Nu mi-am propus însă, în acest
capitol, să trag nici un fel de concluzie, fiind mult prea timpuriu. Aici
discut doar realitatea ceramicii și concluziile care sunt sugerate de acest studiu.
În baza de date există alte câteva loturi moldovene
restrânse. Putința acestora de a ne lumina este limitată, ca și posibilitatea
noastră de a ne exprima în ceea ce le privește. Cu aceste mențiuni necesare, să
facem un scurt tur de orizont:
MAI DEPARTE Dolheștii Mari